Ο χειμώνας φέρνει καιρικά φαινόμενα όπως βροχή, παγετό και χιόνι, που μας προβληματίζουν καθώς οδηγούμε το αυτοκίνητό μας. Στο ερώτημα, τι πρέπει να προσέχουμε για να οδηγούμε με ασφάλεια τον χειμώνα και γενικά σε δύσκολες καιρικές συνθήκες, απαντά ένας ειδικός, ο παγκόσμιος πρωταθλητής ράλι WRC2 με την ομάδα της Skoda, Γιαν Κοπέσκι (Jan Kopecky). Διαβάστε τις συμβουλές του Κοπέσκι για ασφαλή οδήγηση αυτοκινήτου το χειμώνα.
Σύμφωνα με τον Κοπέσκι, το σημαντικότερο που πρέπει να κάνει ένας οδηγός αυτοκινήτου το χειμώνα είναι «να είναι συγκεντρωμένος στο τιμόνι, να οδηγεί πάντα σε επαρκή απόσταση από τα άλλα οχήματα και να διατηρεί τη σωστή ταχύτητα». Εννοείται ότι, τονίζει, ότι όλοι οι οδηγοί «θα πρέπει να ενημερώνονται για την πρόγνωση του καιρού πριν ξεκινήσουν. Το ξεκίνημα του όποιου ταξιδιού νωρίτερα μπορεί να μειώσει το άγχος, ειδικά στο δρόμο προς το γραφείο».
Και τι πρέπει να κάνουμε πριν ξεκινήσουμε; «Πριν ξεκινήσετε, το αυτοκίνητο θα πρέπει να είναι εντελώς απαλλαγμένο από χιόνι και πάγο, η ορατότητα να είναι απρόσκοπτη. Μόνο τότε μπορεί κανείς να αντιδράσει σωστά σε οποιοδήποτε απρόοπτο», απαντά ο έμπειρος οδηγός της Skoda.
Όσον τον τρόπο οδήγησης, σημειώνει ότι «το στυλ οδήγησης πρέπει απαραίτητα να προσαρμόζεται στις συνθήκες του δρόμου» ενώ τονίζει πόσο σημαντικά είναι τα λάστιχα που έχουμε στο αυτοκίνητο μας: «Τα ελαστικά πρέπει να είναι πάντα σε άψογη κατάσταση με επαρκές βάθος πέλματος, ενώ ιδίως τον Ιανουάριο ή το Φεβρουάριο πρέπει να υπάρχουν διαθέσιμες και αλυσίδες, τις οποίες ο οδηγός να γνωρίζει πώς να τοποθετήσει γρήγορα και με ασφάλεια».
Ποιες παγίδες φέρνει ο χειμώνας στους οδηγούς
Ο Κοπέσκι, γνωρίζοντας τις κακοτοπιές καλύτερα ίσως από κάθε έναν από εμάς, σημειώνει ότι οι δρόμοι τον χειμώνα κρύβουν πολλές παγίδες που ένας οδηγός πρέπει να ψάχνει και να εντοπίζει έγκαιρα. Για παράδειγμα, πως καταλαβαίνουμε αν ο δρόμος είναι ολισθηρός; Με το χρώμα του δρόμου! «Σε χαμηλές θερμοκρασίες, τα πιο σκούρα σημεία στο δρόμο είναι ένα σημάδι ολισθηρών επιφανειών και γενικά αν ο δρόμος έχει μία λαμπερή εμφάνιση θα πρέπει να αφήσετε το γκάζι»
Τι κάνουμε όταν έχει χιόνι στο δρόμο; Ο παγκόσμιος πρωταθλητής εξηγεί πως όταν υπάρχει χιόνι στο έδαφος, τότε « η επιφάνεια του δρόμου είναι συχνά ολισθηρή. Το αλάτι μπορεί να μετατρέψει το χιόνι σε νερό, πράγμα που αυξάνει επίσης τον κίνδυνο ολίσθησης. Θα πρέπει να μειώσετε ταχύτητα όταν η χιονόπτωση είναι συνεχής μιας και ο δρόμος μπορεί να έχει παγώσει κάτω από το χιόνι, κάτι που δεν γίνεται άμεσα αντιληπτό» Σε κάθε περίπτωση, τονίζει, για να είμαστε ασφαλείς πρέπει να οδηγούμε συνετά: «θα πρέπει πάντα να διατηρείτε μία απόσταση αρκετών μέτρων ή τριών δευτερολέπτων από τους άλλους οδηγούς ώστε να μπορείτε να αντιδράσετε».
Πώς αντιδρούμε σε ένα επικίνδυνο σημείο του δρόμου
Ποιος είναι ο σωστός τρόπο αντίδρασης σε ένα επικίνδυνο κομμάτι του δρόμου; Σύμφωνα με τον Κοπέσκι το βασικότερο είναι να μην χάσουμε την ψυχραιμία μας. «Πρέπει να διατηρήσετε την ηρεμία σας και να μην πανικοβληθείτε. Καταρχήν, σε έναν χιονισμένο ή παγωμένο δρόμο ο οδηγός θα πρέπει να μειώσει την ταχύτητά του κατά τουλάχιστον στο μισό, επειδή σε αυτές τις καιρικές συνθήκες η απόσταση φρεναρίσματος είναι τρεις έως τέσσερις φορές μεγαλύτερη».
Δεν φτάνει όμως να οδηγούμε με χαμηλή ταχύτητα. Ακόμα και το φρενάρισμα δεν είναι καλό! «Για να αποφύγετε την ολίσθηση του αυτοκινήτου και την απώλεια ελέγχου του, θα πρέπει να αποφεύγεται η απότομη οδήγηση και το φρενάρισμα. Προσωπικά, οδηγώ σαν να έχω αυγά πάνω από τα πεντάλ» επισημαίνει.
Πώς αποφεύγουμε το σπινάρισμα
Τέλος, ο παγκόσμιος πρωταθλητής δεν παραλείπει να δώσει συμβουλές για τον τρόπο οδήγησης μας, ώστε να μην σπινάρουν οι τροχοί σε ολισθηρούς δρόμους.
«Σε αυτοκίνητα με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, ο συμπλέκτης πρέπει να πατιέται εάν το όχημα αρχίζει να σπινάρει. Αν το αυτοκίνητο γλιστράει σε μια στροφή συνήθως αρκεί να στρίψετε το τιμόνι προς την κατεύθυνση ολίσθησης για να ανακτήσετε τον έλεγχο. Όταν θέλετε να αλλάξετε λωρίδα και υπάρχει χιόνι ανάμεσα, καλύτερα να πατήσετε το συμπλέκτη και να αφήσετε το αυτοκίνητο να κινηθεί προς την άλλη λωρίδα με λίγο μεγαλύτερη ορμή».
Τέλος, ο Κοπέσκι επισημαίνει ότι σε οχήματα με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, «μπορείτε να επιλέξετε τη δεύτερη σχέση για να ξεκινήσετε και να «παίξετε» λίγο με το συμπλέκτη και το πεντάλ γκαζιού για να αποφύγετε το σπινάρισμα, ειδικά κατά την εκκίνηση».
Συμπερασματικά, η ασφάλεια στο αυτοκίνητο είναι το παν. Γι’ αυτό κρατάμε χαμηλή ταχύτητα, τηρούμε τις αποστάσεις και ελέγχουμε το αυτοκίνητο μας πριν από κάθε ταξίδι μικρό ή μεγάλο.